Oferta dla przedsiębiorstw ciepłowniczych
Megabit Sp. z o.o. jest autorem oprogramowania Mb_GIS Utility GAZ przeznaczonego do zarządzania majątkiem sieciowym przedsiębiorstwa gazowniczego. System zawiera w sobie podsystem paszportyzacji wykorzystujący technologię GIS do wizualizacji. Posiada również dodatkowe opcjonalne moduły zawierające szereg funkcjonalności wspierających procesy biznesowe przedsiębiorstw w zakresie zarządzania pracami cyklicznymi, eksploatacyjnymi, modernizacyjnymi i inwestycyjnymi.
Moduły Systemu Zarządzania Majątkiem Sieciowym Mb_GIS Utility GAZ
Funkcjonalność systemu jest realizowana przez pakiet Mb_GIS Utility w wersji dedykowanej dla przedsiębiorstw gazowniczych i obejmującej następujące kluczowe moduły:
· System Zarządzania Majątkiem,
· System Informacji Przestrzennej,
· System Rejestracji Zdarzeń, Planowania Remontów i Zarządzania Pracami,
· System Zarządzania Dokumentacją,
· Hurtownia Danych Pomiarowych.
Funkcjonalność Systemu Mb_GIS GAZ uzupełniają moduły specjalistyczne:
· Obsługa wniosków o określenie warunków przyłączenia do sieci gazowej,
· Obsługa wniosków o zawarcie umowy przyłączeniowej,
· Obsługa wymiany urządzeń gazowniczych,
· Pogotowie gazowe,
· Export danych do modelowania.
Mb_SOP System Obsługi Przyłączeń Gazowych
Przyłączanie odbiorców do sieci gazowej jest ważnym ogniwem procesów biznesowych spółki dystrybucyjnej. Sprawne zarządzanie tym procesem ma zasadnicze znaczenie dla efektywnej realizacji zadań. W tym aspekcie niezwykle istotne jest stosowanie właściwych narzędzi informatycznych, które ułatwią przedsiębiorstwu osiągać zamierzone cele, takie jak:
· optymalne planowanie zadań inwestycyjnych,
· pozyskiwanie nowych odbiorców gazu,
· ograniczanie kosztów obsługi procesu przyłączania.
System Obsługi Przyłączeń (Mb_SOP), autorstwa firmy Megabit, wspiera proces przyłączania odbiorców do sieci gazowej oraz zawierania umów o przyłączenie do sieci zgodnie z modelami obsługi klientów wyznaczanymi przez PGNiG.
Wykorzystanie Systemu Obsługi Przyłączeń pozwala sprawnie zarządzać całym procesem przyłączania odbiorców – od wpłynięcia wniosku o określenie warunków przyłączenia aż do zawarcia umowy o przyłączenie. System jest dostosowany do wymagań Urzędu Regulacji Energii (URE) odnośnie przyłączania nowych odbiorców oraz Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa (PGNiG) odnośnie sposobu i terminów obsługi wniosków o przyłączenie.
System Mb_SOP wspiera wszystkie etapy procesu obsługi wniosków o przyłączenie:
- Rejestracja i weryfikacja wniosku.
- Określenie technicznych możliwości przyłączenia.
- Ocena możliwości przyłączenia z punktu widzenia efektywności ekonomicznej inwestycji.
- Generowanie warunków przyłączenia.
- Rejestracja wniosku o zawarcie umowy o przyłączenie do sieci gazowej.
- Przygotowanie projektu umowy.
- Podpisanie umowy o przyłączenie do sieci gazowej.
- Przekazanie sprawy do Działu Realizacji Inwestycji.
Korzyści z wykorzystania Systemu Obsługi Przyłączeń:
· skrócenie czasu obsługi wniosków, dzięki usprawnieniu pracy i monitorowaniu postępu realizowanych spraw,
· zapewnienie wysokiej jakości obsługi klienta, m.in. dzięki zastosowaniu centralnie aktualizowanej procedury obsługi procesu przyłączeniowego we wszystkich jednostkach przedsiębiorstwa,
· usprawnienie zarządzania przedsiębiorstwem poprzez dostęp do aktualnych informacji i analiz,
· planowanie inwestycji na podstawie wiarygodnych źródeł i analiz.
Wybrane zalety rozwiązań dostarczanych przez Megabit:
Osadzenie systemu na relacyjnej bazie danych firmy Oracle. Oracle to niekwestionowany lider wśród producentów baz danych. Od wielu lat specjalizuje się w tworzeniu i utrzymaniu relacyjnych baz danych i wyznacza światowe trendy w tym zakresie. Rozwiązania oparte o bazę danych Oracle cechuje wysoki poziom bezpieczeństwa, zwiększona efektywność oraz zgodność z najnowszymi trendami w IT.
Integralność danych. Przechowywanie całości danych przestrzennych i opisowych w jednym serwerze bazy danych i ich modyfikacja w trybie transakcji krótko i długotrwałych.
Budowa modularna. System składa się z elementów (modułów) powiązanych ze sobą przez zależności funkcjonalne i zależności w zakresie danych. Moduły są grupami funkcjonalności budowanymi wokół grup danych. Każdy moduł może być wdrażany na różnych poziomach wykorzystania. Oznacza to możliwość uzupełniania pewnych danych jeszcze w trakcie pracy produkcyjnej Systemu. Budowa modułowa umożliwia elastyczne dostosowanie zakresu wdrażanych funkcjonalności oraz ułatwia integrację z obcymi systemami.
Integracja systemu.Zaproponowany system korzysta z jednej bazy danych. Dane wprowadzane i aktualizowane przez uprawnionych użytkowników są udostępniane innym pracownikom przedsiębiorstwa, w zakresie dostosowanym do ich indywidualnych potrzeb i wymagań, eliminując wszelkie nieuzasadnione redundancje. Raz wprowadzona informacja dostępna jest jednocześnie we wszystkich modułach systemu w sposób niewymagający ingerencji użytkownika.
Język systemu. System jest polskim produktem i jako taki komunikuje się z operatorem w języku polskim. Oznacza to, że wszystkie napisy stałe na ekranach (etykiety, nazwy pól, teksty w menu) oraz dane dostarczane z systemem (np. klasyfikacje techniczne) i komunikaty generowane przez aplikacje są w języku polskim. Również dostarczana instrukcja użytkownika jest w języku polskim.
Reguły topologiczne. System posiada rozbudowany mechanizm kontroli poprawności relacji wzajemnych pomiędzy obiektami w systemie. Reguły topologiczne dla sieci są definiowane zarówno w relacjach przestrzennych jak i opisowych. Obiekty sieci, które nie posiadają odwzorowania na mapie numerycznej wchodzą w skład innych obiektów, które są na mapie numerycznej, posiadają definicję relacji jedynie opisową.
Przeglądarka danych GIS.System zapewnia dostęp do danych o sieci wraz z prezentacją map i przebiegu sieci poprzez przeglądarkę internetową na dowolną liczbę stanowisk przedsiębiorstwa.
Pełna skalowalność i dostosowanie do obsługi dowolnie licznych grup użytkowników. Możliwość dostępu z przeglądarki internetowej zarówno do przeglądania map numerycznych, jak i edycji i wprowadzania danych opisowych. Dowolny uprawniony użytkownik w Przedsiębiorstwie może aktualizować informacje o obiektach sieci – np. na zakończenie prowadzonych prac eksploatacyjnych.
Wydzielenie logiki przetwarzania do warstwy serwerowej.W przeciwieństwie do tradycyjnych aplikacji instalowanych na stacjach roboczych oznacza to wykorzystanie komponentów serwerowych. W efekcie możliwa jest integracja z innymi systemami przedsiębiorstwa z wykorzystaniem najlepszych dostępnych standardów i rozwiązań wykonywanych automatycznie na serwerze, a nie ręcznie przez aplikacje klienckie użytkowników.
Personalizacja interfejsu użytkownika. System oferuje intuicyjne i efektywne metody dostosowywania formy prezentacji danych na ekranach użytkowników w taki sposób, aby najwygodniej wykonać aktualne zadanie. Dostosowywaniu do indywidualnych potrzeb podlega zakres wyświetlanej informacji, szerokość kolumn, ich wzajemne położenie, sposób porządkowania informacji, wymiary i położenie na ekranie okien edycyjnych, widzialność zakładek, itp. Spersonalizowany układ formatek ekranowych jest zapamiętywany indywidualnie dla każdego użytkownika,
Integracja z innymi systemami. System Mb_GIS Utility GAZ jest przystosowany do integracji z innymi systemami wykorzystywanymi w przedsiębiorstwie. System wspiera komunikację z innymi systemami informatycznymi oraz narzędziami klasy ESB (Enterprise Service Bus – szyna integracyjna) w oparciu o standardowe mechanizmy i protokoły wykorzystywane przy integracji systemów informatycznych.
System udostępniania i ochrony danych.W celu zapewnienia odpowiednio wysokiego poziomu bezpieczeństwa i poprawności danych, system pozwala na określenie dla każdego użytkownika:
- zakresu danych, do których ma dostęp oraz operacji, jakich może na nich wykonać (uprawnienia do wprowadzania, aktualizacji, akceptacji, przeglądania, przeglądania wydruków, pełne prawa, itp.).
- ról systemowych, wspólnych dla grupy pracowników realizującej takie same zadania (np. kasjerzy, mistrzowie, inkasenci, księgowe).
- kontroli merytorycznej i formalnej wprowadzanych danych, z wykorzystaniem predefiniowanych, wspólnych dla całego systemu, słowników systemowych oraz tworzonych samodzielnie, celem dostosowania system do specyficznych wymagań.
Historia edycji danych.Prowadzenie historii wprowadzonych zmian danych w systemie, z rejestracją daty, czasu i osoby wprowadzającej zmiany, podnosi poziom bezpieczeństwa oraz pełni funkcje organizacyjno-kontrolne.